درمان آنفولانزا و همه چیز درباره علائم آن

0
702
علائم و درمان آنفولانزا

همه چیز درباره علائم و درمان آنفولانزا

آنفولانزا یک بیماری بسیار مسری است که می‌تواند تمامی سنین را مبتلا کند. آمار ابتلا به این بیماری در زمستان بیشتر است چرا که تماس مردم با یکدیگر در فضاهای بسته افزایش می‌یابد. آنفولانزا از طریق سرفه، عطسه و تماس با سطوح به راحتی به انسان منتقل می شود.

آنفولانزا هر سال دلیل بستری شدن تعداد قابل توجهی از افراد در بیمارستان است. حالت شدید آنفولانزا در کودکان، سالمندان، زنان باردار و بیماران ریوی شایعتر است.

همه‌گیری‌های آنفولانزا در دنیا تاکنون قربانیان زیادی گرفته‌اند. این همه‌گیری‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که سوش‌های جدیدی از آنفولانزا به وجود بیاید (معمولا در خوک یا پرندگان) و انسان‌ها به آن مبتلا شوند.

در این مقاله مجله سلامت فارموکسین، به مباحثی همچون پیشگیری، علائم و درمان آنفولانزا فصلی، آنفولانزای خوکی و آنفولانزای پرندگان می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

علائم آنفولانزا

علائم آنفولانزای فصلی در افراد مختلف متفاوت است اما معمولا شامل موارد زیر است:

  • تب
  • سردرد
  • درد عضلانی
  • خستگی
  • سرفه و گلودرد

بیماران آنفولانزا معمولا به مدت ۲ تا ۵ روز تب دارند. این در حالی است که تب ناشی از سایر ویروس‌های تنفسی معمولا بعد از یک تا دو روز برطرف می‌شود.

اکثر بیماران آنفولانزا تب و بدن درد دارند. برخی از بیماران علائم شبه سرماخوردگی شامل آبریزش بینی و گلودرد نیز دارند.

از سایر علائم آنفولانزا می‌توان تنگی نفس، ­­اسهال و استفراغ را نام برد.

آنفولانزا بعد از چند روز خوب میشود؟

اگرچه آنفولانزا ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد، علائم آن معمولا بعد از دو تا پنج روز بهبود می‌یابند. البته احساس ضعف و خستگی ممکن است برای چند هفته باقی بماند.

عوارض ناشی از آنفولانزا

شایعترین عارضه آنفولانزا، پنومونی (ذات الریه) است. پنومونی عفونت شدید ریه است که در کودکان، سالمندان و بیماران دیابت، قلبی، یا ریوی شایع‌تر است. این بیماری همچنین در افرادی که سیستم ایمنی تضعیف شده دارند، از جمله آن‌ها که پیوند انجام داده‌اند، بیشتر اتفاق می‌افتد.

تشخیص آنفولانزا

آنفولانزامعمولا با مشاهده علائم (تب، سرفه و بدن درد) تشخیص داده می شود. تست آزمایشگاهی آنفولانزا فقط در موارد خاص (مثلا بیمارانی که ریسک بالایی برای ابتلا به عوارض آنفولانزا دارند) انجام می‌شود.

تفاوت علائم کرونا و آنفولانزا

آنفولانزا و کووید ۱۹ هر دو بیماری‌های تنفسی مسری هستند، اما توسط ویروس های متفاوتی ایجاد می شوند. عامل کووید ۱۹ نوعی از ویروس کروناست که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ مشاهده شد، اما عامل آنفولانزا، ویروس‌های آنفولانزا هستند.

کووید ۱۹ مسری‌تر از آنفولانزاست. البته با واکسینه شدن درصد بیشتری از مردم، سرایت ویروس کاهش می‌یابد.

تفاوت علائم کرونا و آنفولانزا در این است که در مقایسه با آنفولانزا، کووید ۱۹ می‌تواند بیماری جدی‌تری ایجاد کند. همچنین دوره کمون کروناویروس طولانی‌تر است و بیماران کووید تا مدت بیشتری ناقل بیماری هستند.

از آنجا که بسیاری از علائم آنفولانزا، کووید ۱۹ و سایر بیماری‌های تنفسی مشابه است، تشخیص آنها از یکدیگر بدون تست آزمایشگاهی دشوار است. از طرفی، افراد ممکن است همزمان دچار آنفولانزا و کرونا ویروس باشند.

علائم تب، سرفه، تنگ نفس، خستگی، گلودرد، آبریزش بینی، بدن درد، سردرد، اسهال و استفراغ بین آنفولانزا و کووید ۱۹ مشترک هستند.

هم آنفولانزا و هم کووید ۱۹ می توانند درجات مختلفی از علائم را ایجاد کنند: بیمار ممکن است بی علامت باشد یا علائم متوسط تا شدید داشته باشد. علائم تب، سرفه، تنگ نفس، خستگی، گلودرد، آبریزش بینی، بدن درد، سردرد، اسهال و استفراغ بین آنفولانزا و کووید ۱۹ مشترک هستند.

کروناویروس می تواند باعث از دست دادن ناگهانی حس بویایی یا چشایی شود. این مشکل به ندرت با آنفولانزا اتفاق می‌افتد.

درمان آنفولانزا

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اکثر بیماران آنفولانزا در عرض یک یا دو هفته خود بخود بهبود می یابند. با این حال، چون احتمال بروز عوارض آنفولانزا وجود دارد، بهتر است در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر احساس تنگی نفس دارید یا به سختی نفس می کشید.
  • اگر احساس درد یا فشار روی قفسه سینه یا شکم دارید.
  • اگر علائم بی آبی دارید (شامل سرگیجه هنگام ایستادن یا عدم دفع ادرار).
  • اگر احساس گیج بودن دارید.
  • اگر نمی توانید مایعات کافی بنوشید یا مدام استفراغ می کنید.

در کودکان و نوزادان، علاوه بر موارد فوق، در موارد زیر نیز نیاز به مراجعه به پزشک وجود دارد:

  • اگر رنگ پوست کودک به آبی یا بنفش تمایل پیدا کرده است.
  • اگر کودک به قدری بی تاب است که اجازه نمی دهد والدین او را بغل کنند.
  • اگر کودک هنگام گریه کردن اشک نمیریزد.
  • اگر کودک همزمان تب و بثورات پوستی دارد.
  • اگر کودک به آسانی بیدار نمی‌شود.

اگر هنگام ابتلا به آنفولانزا، کودک همزمان تب و بثورات پوستی دارد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

همانطور که گفتیم، برخی افراد ریسک بالایی برای ابتلا به عوارض آنفولانزا دارند. این افراد شامل زنان باردار، کودکان زیر ۵ سال، افراد بالای ۶۵ سال، بیماران ریوی (مثل آسم)، بیماران قلبی، افراد مبتلا به دیابت، افراد دارای ضعف سیستم ایمنی (مثل بیماران ایدز یا افراد با سابقه پیوند عضو) و برخی بیماران دیگر هستند. اگر شما یا کودکتان جزو این گروه بیماران هستید و علائم  آنفولانزا دارید، لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان علائم آنفولانزا

درمان علائم آنفولانزا به شما کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید اما به کوتاه شدن طول دوره بیماری کمکی نمی‌کند.

  • استراحت: تا از بین رفتن کامل علائم استراحت کنید .
  • مایعات: مایعات کافی بنوشید تا دهیدراته نشوید. برای اینکه متوجه شوید بدن شما آب کافی دریافت می‌کند یا نه، به رنگ ادرار خود توجه کنید. در حالت عادی، ادرار زرد روشن یا بی رنگ است. همچنین باید هر سه تا پنج ساعت دفع ادرار داشته باشید.
  • استامینوفن: استامینوفن می‌تواند تب، سردرد و بدن درد را تسکین دهد. دقت کنید که مصرف آسپرین و داروهای حاوی آن (بیسموت سابسالیسیلات) در افراد زیر ۱۸ سال پیشنهاد نمی شود چرا که می‌تواند باعث بیماری خطرناکی به نام سندرم ری شود.
  • ضد سرفه: سرفه ناشی از آنفولانزا معمولا خود بخود بهبود می‌یابد. توجه داشته باشید مصرف داروهای سرماخوردگی در کودکان زیر ۶ سال پیشنهاد نمی‌شود.

درمان ضد ویروس

داروهای ضد ویروس برای پیشگیری و درمان آنفولانزا مورد مصرف دارند. این داروها اگر به عنوان درمان مصرف شوند، علائم آنفولانزا را برطرف نمی‌کنند، اما شدت آنها را کمتر می‌کنند و طول مدت بیماری را حدود یک روز کاهش می‌دهند. همه بیماران آنفولانزا به درمان ضد ویروس نیاز ندارند، اما برای برخی بیماران تجویز این داروها ضروری است. تصمیم‌گیری برای تجویز ضد ویروس بر عهده پزشک است.

اگر شدیدا بیمار هستید یا ریسک بالایی برای ابتلا به عوارض آنفولانزا دارید، احتمالا به داروی ضد ویروس احتیاج دارید. برای افرادی که علائم خفیفی دارند و ریسک بالایی هم برای ابتلا به عوارض آنفولانزا ندارند، معمولا فقط در صورتی داروی ضد ویروس تجویز می شود که کمتر از ۴۸ ساعت از شروع علائم قبل گذشته باشد؛ یعنی اگر بیشتر از ۴۸ ساعت از شروع علائم گذشته باشد، داروی ضد ویروس تجویز نمی‌شود.

از میان داروهای ضد ویروسی که برای درمان آنفولانزا کاربرد دارند، اسلتامیویر (با نام تجاری تامی فلو) در بازار دارویی ایران وجود دارد. حداکثر اثر داروی ضد ویروس برای آنفولانزا زمانی است که حداکثر ۴۸ ساعت بعد از شروع علائم مصرف شود.

طول درمان آنفولانزا با اسلتامی ویر:

طول درمان با اسلتامی ویر معمولا ۵ روز است. در بیماران بدحال و آنها که مشکل ایمنی دارند ممکن است طول درمان بیشتری در نظر گرفته شود.

عوارض جانبی:

اسلتامی ویر می‌تواند عوارض جانبی خفیف شامل تهوع و استفراغ ایجاد کند، اما اکثر افراد قادر به تحمل این عوارض و ادامه مصرف دارو هستند.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماری‌های ویروسی از جمله آنفولانزا موثر نیستند. آنتی بیوتیک فقط در صورتی تجویز می‌شود که بیمار مبتلا به عوارض آنفولانزا مثل پنومونی، عفونت گوش یا سینوزیت شده باشد. مصرف بیجای آنتی بیوتیک عوارض جانبی به همراه دارد و همچنین منجر به مقاومت میکربی می‌شود.

درمان های گیاهی آنفولانزا

محصولات گیاهی متعددی برای درمان آنفولانزا در بازار دارویی وجود دارند. این محصولات معمولا محتوی شربت های گیاهی، تقویت کننده سیستم ایمنی، زینک و ویتامین سی هستند که همگی در سایت آنلاین فارموکسیین موجود می باشند و ممکن است در کنار هم به پیشگیری یا درمان آنفولانزا کمک کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید