زنگ خطر کبد چرب

0
898
  • کبد چرب چیست؟
  • عوامل چربی کبد کدامند؟
  • علائم کبد چرب چه مواردی هستند؟
  • درمان کبد چرب چیست؟

زنگ خطر کبد چرب

احتمالا نام «کبد چرب» را زیاد شنیده اید اما چقدر در مورد این بیماری اطلاعات دارید؟ آیا می دانید چگونه این بیماری به وجود می آید؟ آیا می دانید که کبد چرب بدون علامت درمان دارویی ندارد و تنها راه بهبودی اش ورزش و کاهش وزن است. البته بی توجهی به آن بسیار خطرناک است و منجر به سیروز کبد و حتی سرطان می شود!

کبد چرب چیست؟

کبد چرب به عنوان یکی از معضلات و بیماری های قرن 21 به شمار می رود که در اثر رسوب و تجمع بیش از حد چربی در بافت کبد ایجاد می شود، در نتیجه، اختلالاتی در فعالیت طبیعی کبد به وجود می آورد که باعث نارسایی کبدی و عوارض دیگری می شود. کبد چرب به دنبال کم تحرکی، افزایش وزن و استفاده از غذاهای پرکالری و کم فیبر ایجاد می شود. از آنجایی که روش تغذیه مردم به سوی سبک های غربی مانند غذاهای آماده با سس فراوان کشیده شده و البته داشتن حداقل فعالیت های فیزیکی و اضافه وزن، متاسفانه شیوع این بیماری در حال افزایش است. در حال حاضر 30 تا 40 درصد بیمارانی که به متخصصان مراجعه می کنند به نحوی کبد چرب در آنها دیده می شود. درگیری کبدی از جمله مضرات مصرف مواد غذایی نامناسب و عدم فعالیت فیزیکی با گسترش زندگی ماشینی امروز است و با وزن بیمار ارتباط مستقیم دارد.

عوامل کبد چرب

یکی از عوامل موثر کبد چرب پرخوری و چاقی است؛ به خصوص در کسانی که چاقی شکمی دارند و اندازه کمربند شکمی شان بیشتر از حد طبیعی است. مطالعات نشان داده این افراد بیشتر از کسانی که یک قواره چاق هستند در خطر کبد چرب قرار دارند. از دیگر عوامل موثر بر ایجاد این بیماری می توان به بیماری های متابولیک از جمله افزایش چربی خون، افزایش فشار خون و دیابت اشاره کرد. گاهی اوقات مصرف برخی داروها مانند داروهای کورتون و نیز داروی تاموکسی فن (داروی مخصوص سرطان سینه) نیز می تواند باعث ایجاد کبد چرب شود.

یکی دیگر از عوامل کبد چرب مصرف بیش از حد الکل است. کبد الکلی در کشور ایران بسیار کمتر از دیگر کشورها دیده می شود اما در غرب یکی از شایع ترین علل بیماری های کبد، مصرف الکل است. مراحل اولیه کبد الکلی مانند کبد چرب می تواند به صورت التهاب و افزایش چربی کبد ظاهر شود. در واقع مصرف مستمر و روزانه 25 گرم الکل در روز می تواند این حالت را ایجاد کند. جالب است بدانید خانم ها نسبت به آقایان با مقدار کمتری از الکل دچار عوارض کبدی می شوند.

"زنگ

زنگ خطر برای خانواده های ایرانی

براساس تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده حدود  30 درصد از افراد دچار این بیماری هستند. در کشور ما نیز 30 درصد از نوجوانان چاق هستند و با توجه به اینکه کبد چرب در 70 درصد از موارد یا بیشتر افراد چاق را مبتلا می کند این موضوع زنگ خطری برای خانواده هاست. امروزه گرایش نوجوانان به مصرف فست فود ها بیشتر شده و این موضوع خبر از شیوع بالای کبدچرب در آینده می دهد. کبدچرب اغلب بدون علامت است و هیچ نوع درد یا زردی یا مشکلات دیگر ایجاد نمی کند مگر اینکه به مراحل پیشرفته رسیده باشد. بنابراین به طور کلی توصیه می شود تمام افرادی که چاق هستند و چاقی شکمی دارند یا دیابت دارند و تری گلیسیرید خونشان بالاست حتما یک بار سونوگرافی و تست های کبدی انجام دهند.

علایم کبد چرب در مراحل اولیه شامل چه مواردی است؟

بیماری های کبدی مانند هپاتیت و کبد چرب در مراحل اولیه هیچ نشانه ای برای تشخیص ندارند. بنابراین، بیماران از شرایط خود بی اطلاع هستند تا وقتی که پس از گذشت زمان و وخیم شدن وضعیت کبد تاثیرات منفی بر عملکرد آن مشخص می شود. وقتی کبد چرب منجر به هپاتیت می شود کبد متورم می شود و بیمار در ناحیه فوقانی و راست شکم احساس فشار و سنگینی می کند، به خصوص این علایم در مواردی که کبدچرب سریع ایجاد شده بیشتر بروز می کند. کبدچرب ارتباط مستقیمی با فعالیت بدن، وضعیت متابولیسم و افزایش چربی خون دارد و تمامی این موارد زنگ خطرهایی هستند که فرد را از وضعیت کبدچرب شان باخبر می کند.

درمان این بیماری چیست؟

اگر کبد چرب در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل پیشگیری و درمان است. کاهش وزن، فعالیت فیزیکی و ورزش، استفاده از رژیم غذایی مناسب و عدم استفاده از غذاهای چرب و پرکالری از روش هایی هستند که در جلوگیری از پیشرفت این بیماری کمک می کنند. از آنجایی که این بیماری در مراحل اولیه قابل برگشت است بنابراین داشتن الگوی غذایی سالم، ورزش و رسیدن به وزنی متعادل و به طور کلی تغییر شیوه زندگی را پیشنهاد می کنیم. توجه داشته باشید اگر کبد چرب به سیروز تبدیل شود بافت کبد تخریب می شود. در این صورت کار درمان هم سخت تر انجام می شود.

اگر می خواهید کبد چرب نگیرید

توجه و رعایت نکات زیر به پیشگیری از ابتلابه کبد چرب کمک می کند:

انتخاب سبک زندگی سالم.

پیگیری یک برنامه تدریجی و مستمر کاهش وزن در صورت لزوم.

رعایت رژیم غذایی متعادل سرشار از فیبر و دارای چربی های اشباع شده کمتر را بکنید

مصرف شکر، کاهش مصرف غذاهای سرخ کردنی را به حداقل برسانید.

گنجاندن ورزش هایی مانند پیاده روی، شنا و نرمش های کششی در برنامه روزانه (حداقل چهار روز در هفته).

مصرف نکردن مشروبات الکلی را جدی بگیرید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید